Auteur Topic: Flatulentie (Winderigheid)  (gelezen 6543 keer)  Share 

alerita

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 235
  • Karma: +0/-0
  • Leeftijd: 60
  • Locatie: Beringen (België)
  • Ik ben er bijna.
    • Bekijk profiel
Flatulentie (Winderigheid)
« Gepost op: februari 25, 2012, 10:12:53 pm »
Een scheet, 1881

Winderigheid of flatulentie wordt veroorzaakt door ingeslikte lucht en koolzuur, en een mengsel van gassen dat door bacteriën en gisten in de darmen van zoogdieren wordt gemaakt. Het gas wordt via de anus afgegeven aan de lucht. Dat maakt een karakteristiek geluid. Het gas heeft meestal een geur gelijkend op een rottend ei.
 
Winderigheid wordt in de volksmond besproken met de term: 'een wind (of scheet, of prot) laten'. Winden laten heet officieel 'flatuleren'. De kunst van het winden laten wordt ook wel petomanie genoemd. Een petomaan is iemand die er genoegen in schept winden te laten. Petomaan komt van het Franse woord 'péter' wat 'winden laten' betekent.

Hoeveelheden en samenstelling
 
De mens produceert gemiddeld 0,5 tot 1,5 liter darmgas per dag in 12 tot 25 windjes. Darmgas is samengesteld uit meerdere reukloze gassen: stikstof (ingeslikt), zuurstof (ingeslikt), methaan (geproduceerd door anaerobe microben), koolstofdioxide (geproduceerd door aerobe microben, of ingeslikt), en waterstof (geproduceerd door sommige microben en opgenomen door andere). Geuren zijn het resultaat van kleine hoeveelheden van andere componenten (vaak zwavelverbindingen).
 
Stikstof is de belangrijkste component van darmgas. Methaan wordt vaak geassocieerd met winderigheid, maar onderzoek suggereert dat twee derde van alle mensen helemaal geen methaan produceert in hun winden. Methaan en waterstof zijn brandbaar, en dat geldt dan ook voor sommige winden. Winden hebben vaak een onprettige geur. Dit wordt veroorzaakt vooral door boterzuur en zwavelverbindingen zoals diwaterstofsulfide (geur van rotte eieren), carbonylsulfide en koolstofdisulfide, afbraakproducten van eiwitten.

In winden vindt men ook minuscule deeltjes ontlasting.
 
Oorzaak
 
Gas in de darmen komt van exogene bronnen (90 %, ingeslikt) en endogene bronnen (10 %, in de darmen geproduceerd). Endogene gassen worden geproduceerd als bijproduct bij het verteren van bepaalde soorten voedsel. Winderigheidproducerend voedsel is vaak hoog in oligo- en polysachariden (specifieke koolhydraten als inuline), en ook bonen (raffinose), melk (lactose), uien, zoete aardappelen (inuline), citrusschillen, broccoli, kool, aardperen (inuline), pruimen (sorbitol) enzovoort.
 
Het gas dat veroorzaakt wordt door het consumeren van deze producten, ontstaat doordat deze koolhydraten niet verteren in de dunne darm en dan als voedsel dienen voor bacteriën in de dikke darm (fermentatie), die op hun beurt veel gas produceren. Vooral bacteriën uit het geslacht Clostridium produceren veel gassen.
 
Bij mensen met een lactose-intolerantie (de meeste niet-Europeanen), die melk of voedsel met lactose consumeren, fermenteren bacteriën de lactose en dit kan de oorzaak zijn van grote gasproductie.
 
Veel onderzoek naar de productie van darmgassen werd gedaan naar aanleiding van het vliegen op grote hoogte, ruimtevluchten waar men zich blootstelt aan verlaagde atmosferische druk, en waar beperkte ruimte beschikbaar is, en stresssituaties aanwezig zijn.
 
Geluid
 
Het geluid bij het laten van winden wordt veroorzaakt door het trillen van de anale opening. Het geluid is afhankelijk van de conditie van de sluitspier en de snelheid van het uitgestoten gas, maar ook andere factoren zoals vochtigheid, beharing en lichaamsvet spelen een rol.
 
Actie
 
Darmgas wordt met een peristaltische actie naar de anus gevoerd, samen met de vaste uitwerpselen. Zenuwen leren onderscheid te maken tussen gas en vaste stof. Sommige samenstellingen van de uitwerpselen (bijvoorbeeld tijdens diarree) kunnen deze zenuwen in de war brengen.[bron?]
 
Verhelpen
 
Dieetaanpassingen kunnen de vorming van darmgas doen verminderen. Sommige specerijen helpen hierbij, bijvoorbeeld kurkuma (door de aanwezige curcumine) en komijn, evenals sommige soorten zeewier. Minder eten van voedsel rijk aan koolhydraten (rijst, pasta, aardappelen en brood) kan ook winderigheid doen verminderen. Neemt men voedsel als probiotica of prebiotica om de balans van de darmflora te herstellen, dan kan dat vermindering van winderigheid tot gevolg hebben, maar het kan ook juist de winderigheid doen toenemen. Verder zijn er nog farmacologische middelen beschikbaar, zoals enzymen.
 
Gezondheid
 
De productie van darmgas en bijbehorende winderigheid zijn een normale functie van het spijsverteringsysteem. Het ophouden van winden is niet direct schadelijk voor het lichaam, maar kan ongemak en krampen veroorzaken.
 
'Waarschuwing' als humor

Het aansteken van een scheet beschouwen sommigen als een sport. Er kan een steekvlam van wel een meter worden opgewekt omdat veel van het uitgescheiden gas (methaan) zeer brandbaar is.

In feestwinkels zijn zogenaamde scheetzakken (in Vlaanderen ook wel protkussens genoemd) verkrijgbaar. Zodra iemand erop gaat zitten ontsnapt de lucht eruit. Door een combinatie van het gebruikte slappe materiaal en de vorm van de opening klinkt dat ontsnappen redelijk levensecht als een menselijke wind.

In Capelle aan den IJssel bestaat er een straat met de naam Flatusstraat.[1] De bijnaam van die straat is Poolwind, wat ook op de straatnaamborden is vermeld. De straatnaam is gebaseerd op het kinderboek Fascinatio de Wonderwind van Tom Manders jr. De nieuwe Capelse wijk Fascinatio waarin deze Flatusstraat is gelegen is volledig gebaseerd op dit boek.

Het boek Telemachus in het dorp van Marnix Gijsen vermeldt een legendarische dorpsbewoner die op deze wijze het vaderlands lied ten gehore kon brengen.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2012, 11:22:47 pm door Gonny (fase 3) »


Fase 1) 26/9/2011
Fase 2) 30/9/2011
Fase 3) 20/01/2012

alerita

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 235
  • Karma: +0/-0
  • Leeftijd: 60
  • Locatie: Beringen (België)
  • Ik ben er bijna.
    • Bekijk profiel
Re: Flatulentie Winderigheid)
« Reactie #1 Gepost op: februari 25, 2012, 10:21:44 pm »
Winderigheid wordt ook wel flatulentie genoemd.

Bij ieder mens is er altijd een hoeveelheid gas in het maagdarmkanaal aanwezig. Iedereen laat daarom winden en dat is dus heel normaal. Om het darmgas kwijt te raken, laat een mens gemiddeld tien tot vijftien winden per dag. De gassen komen in ons maagdarmkanaal terecht door:

Het inslikken van lucht; elke keer als we slikken gaat er ook een kleine hoeveelheid lucht mee naar binnen.
Gasvorming door de darmflora; de darmflora is een verzamelnaam voor alle bacteriën die zich in de darm bevinden. Onverteerde voedselresten die in de dikke darm terechtkomen worden door de darmflora bewerkt. Bij dit proces komen veel gassen vrij.

De bloedsomloop; een heel klein deel van het gas is afkomstig van de bloedsomloop. Gas wordt vanuit het bloed afgegeven aan de darm en ook weer door de darm afgegeven aan het bloed.

Het gas in de darm bestaat vrijwel geheel uit stikstof, zuurstof, koolzuurgas, waterstof en methaan. Dit zijn allemaal reukloze gassen. Het stinken van winden heeft te maken met de geringe hoeveelheid ‘stinkende gassen’. Dit zijn vaak zwavelverbindingen (rotte eieren) die vrijkomen bij de afbraak van bepaalde eiwitten. De samenstelling en de geur van het darmgas heeft onder andere te maken met de voeding en de darmflora.
 
Sommige mensen hebben erg veel last van extra gasvorming en laten daardoor veel meer winden. Dit is een vervelend probleem, vooral als er geen controle is over het  winden laten. Mensen schamen zich er vaak voor. Zij gaan contacten vermijden en durven het niet met de huisarts te bespreken.

Oorzaken van winderigheid
Teveel lucht inslikken. Bij spanning en stress, roken, drinken door een rietje, veel kauwgom kauwen en een slecht zittend kunstgebit wordt veel extra lucht ingeslikt. Ook mensen die snel praten, snel eten en drinken zonder goed te kauwen slikken ongemerkt veel extra lucht mee naar binnen.

Het eten of drinken van voedingsmiddelen die veel lucht bevatten, zoals: frisdranken met koolzuur, bier, slagroom, soufflé, brood en omelet.

Het eten van bepaalde voedingsmiddelen, zoals peulvruchten, uien, koolsoorten, fruit en light-producten. Sommige koolhydraten uit onder andere peulvruchten, groenten en fruit worden niet volledig verteerd en opgenomen in de dunne darm. Ze komen onveranderd in de dikke darm terecht en worden daar door de darmflora bewerkt. Hierdoor ontstaan extra gasvorming. Ook fructose (natuurlijke zoetstof in fruit) wordt minder goed verteerd en opgenomen.

Het gebruik van bepaalde medicijnen met een laxerende werking. Zemelen, vezelpreparaten en lactulose kunnen veel gasvorming veroorzaken.

Extra winderigheid komt voor als klacht bij verstopping, het prikkelbare darm syndroom (PDS),  lactose-intolerantie, coeliakie en andere darmaandoeningen.

Uitgebreide informatie over deze aandoeningen vindt u op de website van de Maag Lever Darm Stichting.
 
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2012, 11:25:50 pm door Gonny (fase 3) »


Fase 1) 26/9/2011
Fase 2) 30/9/2011
Fase 3) 20/01/2012

alerita

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 235
  • Karma: +0/-0
  • Leeftijd: 60
  • Locatie: Beringen (België)
  • Ik ben er bijna.
    • Bekijk profiel
Re: Flatulentie Winderigheid)
« Reactie #2 Gepost op: februari 25, 2012, 11:17:45 pm »
Winderigheid voorkomen – 9 tips tegen “scheten laten”
 
Hoe ontstaat winderigheid/flatulentie?
 
Winderigheid wordt gekenmerkt door overmatige gasvorming in de darmen en aanhoudend luchtverlies via de anus. Als je continu winden laat, dan wijst dat op een overschot aan gas in je darmkanaal waardoor scheten ontstaan.

 Winderigheid ofwel flatulentie heeft alles te maken met je spijsvertering:
 •Voedsel komt via je mond binnen en wordt door je gebit fijngemalen.
 •Je speeksel bevat enzymen die het voedsel al deels omzetten in opneembare voedingsstoffen.
 •Je slokdarm verplaatst de voeding naar je maag en verteert onder meer koolhydraten.
 •Je maag maalt het eten verder fijn en breekt eiwitten deels af.
 •Je maagsappen doden de meeste schadelijke bacteriën in je voeding.
 •In je twaalfvingerige darm wordt het maagzuur geneutraliseerd en worden vetten grotendeels afgebroken.
 •Enzymen in je dunne darm nemen voedingsstoffen via de darmwand op in je bloed.
 •De enzymen in je dikke darm nemen overgebleven voedingsstoffen op.
 •In je endeldarm worden de onverteerbare delen verzameld.
 •De ontlasting wordt via je anus uitgescheiden.
 
Restproducten, zoals lucht en bepaalde gassen en zuren, kunnen niet door de darmwand worden opgenomen en blijven in je darmkanaal achter. Deze restproducten van je spijsvertering zijn dan ook verantwoordelijk voor gasvorming en winderigheid.

Hieronder lees je 9 tips om gasvorming te voorkomen (preventief) en te verhelpen (actief)…
 
1. Rustig en beheerst eten kan winderigheid voorkomen
 
Gas kan op verscheidene manieren in je darmen terechtkomen en zich ophopen. Een veelvoorkomende oorzaak van ophoping van gas in je darmen is schrokken. Wanneer je je eten niet goed fijnkauwt en in grote brokken doorslikt, slik je namelijk ongemerkt grote hoeveelheden lucht in. Alle lucht die je doorslikt, dient je lichaam ook weer te verlaten. Kortom: overmatige winderigheid / flatulentie.
 
Al het werk wat je kiezen doen, hoeven je maag en darmen niet meer te doen. Langzaam en gecontroleerd eten, is dus een uitstekende tip tegen winderigheid ofwel flatulentie.
 
2. Winderigheid verhelpen door koolzuur te mijden
 
Koolzuurhoudende dranken zoals – cola, sinas en bier – bevatten koolzuur/koolzuurgas. Koolzuurgas zal proberen een uitweg te vinden via je spijsverteringskanaal. Koolzuurgas in je maag verlaat je maagdarmstelsel via je mond (boeren). En koolzuurgas in je darmen verlaat je maagdarmstelsel via je anus (scheten).
 
Je kunt winderigheid ofwel flatulentie dus voorkomen door zo min mogelijk koolzuurhoudende drankjes te nuttigen.
 
3. Gecontroleerd drinken kan winderigheid helpen voorkomen
 
Wat voor eten geldt, geldt ook voor drinken. Als je een groot glas drinken in een keer achterover giet of “weg slokt”, dan slik je ongemerkt een heleboel lucht in. Die lucht komt er uiteindelijk aan de boven- of onderkant ook weer uit.
 
Het is dus raadzaam om rustig te drinken, met kleine, beheerste slokjes.
 
4. Winderigheid verhelpen door de juiste eiwitten te kiezen
 
Het laten van scheten is pas echt gênant als je winden stinken. De meeste bestanddelen van een scheet stinken niet. Zo zijn stikstof, zuurstof, methaan en waterstof volkomen reukloos. Het zijn vooral zwavelgassen die stinken.
 
Stinkende zwavelgassen ontstaan als de goede bacteriën in je darmen –je darmflora – eiwitten afbreken die deels uit zwavelhoudende aminozuren (cysteïne en/of methionine) bestaan. Deze zwavelhoudende eiwit-bouwstenen zitten in bijna alle eiwitrijke voedingsmiddelen. Voedingsmiddelen waarin relatief veel zwavelhoudende eiwitten zitten, zijn: eieren, bonen, kool, ui, peulvruchten, spruitjes, granen, zuivel en vis.
 
Als jouw scheten stinken, is het wellicht verstandig om te letten op je eiwit-inname. Eet bijvoorbeeld minder eieren, bonen, kool, zuivel of ui.
 
5. Minder vetten eten kan winderigheid/flatulentie verhelpen
 
Harde vetten en vloeibare oliën zijn opgebouwd uit vetzuren. Vooral vluchtige (korte-keten) vetzuren zoals boterzuur, azijnzuur en propionzuur zorgen voor stinkende winderigheid. Deze vetzuren komen vooral voor in: boter en kaas (vooral harde & geurige kaassoorten). Daarnaast ontstaan deze korte-keten vetzuren bij de afbraak en fermentatie van koolhydraten in bepaalde vruchten en groenten (o.a. perziken, bananen, kool, bonen e.a.) in de darmen.
 
Als je veel boter, kaas, zuivel, bananen, kool en/of bonen eet, kun je hier dus beter mee stoppen; met name als je winden erg stinken. En vervang verzadigde vetten uit kaas en boter deels door olijfolie
 
6. Winderigheid verhelpen door de juiste koolhydraten te kiezen
 
Zoals je in de vorige tip al kon lezen, kunnen je scheten enorm gaan stinken door de koolhydraten in groenten en fruit. Daarnaast kunnen complexe, vezelrijke koolhydraten in pasta, aardappels, rijst en graanproducten gasvorming in je darmen – en daarmee winderigheid – in de hand werken.

Ook als je ineens grote hoeveelheden simpele koolhydraten (drop, winegums e.a.) eet, kan buikpijn, een opgezette buik en/of winderigheid ontstaan. Je darmflora kunnen de vele suikers dan namelijk niet verwerken, waardoor je darmen overstuur raken. De zuurgraad (pH-waarde) van je darmen kan bovendien uit balans raken, waardoor darmschimmels de kans krijgen om te gaan woekeren. Hierdoor kan nog ergere winderigheid ontstaan.
 
Als je last hebt van winderigheid, dien je dus niet te veel van dezelfde koolhydraten te eten. Dus niet te veel fruit, bonen, granen, aardappels of drop tegelijkertijd. Wissel simpele, complexe, langzame en snelle koolhydraten bovendien af.

7. Winderigheid door voedselallergie of voedselintolerantie
 
Er zijn voedingsmiddelen die bij de meeste mensen niet of nauwelijks winderigheid veroorzaken… Maar wel bij mensen die lijden aan een voedselallergie of voedselintolerantie. Zo kun je in geval van overmatige winderigheid of flatulentie (ongemerkt) last hebben van o.a.:
 •Lactose-intolerantie (melksuiker)
 •Koemelkallergie (melk-eiwitten)
 •Gluten-intolerantie (graan-eiwitten)
 •Kippenei-allergie (ei-eiwitten)
 •Soja-allergie (soja-eiwitten)
 
Vooral als je na het eten van specifieke voedingsmiddelen last krijgt van winderigheid en een opgeblazen gevoel, dan is het raadzaam om je eens te laten testen op voedselallergieën.
 
 
8. Medicijnen & middelen om winderigheid te voorkomen
 
Wanneer bovenstaande tips tegen winderigheid niet helpen, kun je bij de drogist of bij je huisarts terecht voor middelen om gasvorming te bestrijden.

Denk hierbij onder meer aan:
 •Daslook – Homeopathische Daslookdruppels van A. Vogel tegen winderigheid.
 •Norit – Speciaal behandelde, absorberende koolstof die winderigheid tegengaat.
 •Rennie Deflatine – Rennie gaat gasvorming tegen en voorkomt winderigheid.
 •Iberogast – Vloeibaar, homeopathisch medicijn tegen winderigheid.
 •Alfa-galactosidase – Een enzym/eiwit dat in medicijnen tegen winderigheid zit (Preflatine-OK®, Jarro Zymes Plus™ e.a.).
 •Rifaximine – Een antibioticum dat werkzaam is tegen Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) en winderigheid.
 •Bismuth subsalicylaat – Een zout dat sulfiden bindt en zodoende de stank van scheten verbloemt.
 
Als zelfs medicijnen op doktersrecept niet helpen, dan kan er sprake zijn van een onderliggende darmaandoening zoals obstipatie, schimmelinfectie of Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). In dat geval kan een geur-absorberende onderbroek met actieve kool wellicht dienstdoen.
 
Rennie Deflatine is werkzaam bij overmatige gasvorming in het maagdarmkanaal en de bijkomende winderigheid, oprispingen en opgeblazen gevoel.

9. Je darmflora gezond houden om winderigheid te voorkomen
 
De goede bacteriën in je darmen (darmflora) kunnen winderigheid veroorzaken, maar ook helpen voorkomen. Als je je darmflora gezond houdt, zijn ze namelijk beter in staat om voedsel efficiënt af te breken. Er ontstaan dan minder restproducten (gassen en zuren), waardoor je minder scheten laat. Voedingsmiddelen zoals yoghurt, kefir, kwark, komijn en kurkuma kunnen je darmflora gezond houden en winderigheid helpen voorkomen.

Lamberts Eliminex bevat fructo-oligosachariden (FOS). Deze oplosbare voedingsvezel houdt je darmflora gezond, bestrijdt schadelijke bacteriën en gisten, en voorkomt zodoende gasvorming & winderigheid.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2012, 11:29:16 pm door Gonny (fase 3) »


Fase 1) 26/9/2011
Fase 2) 30/9/2011
Fase 3) 20/01/2012

alerita

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 235
  • Karma: +0/-0
  • Leeftijd: 60
  • Locatie: Beringen (België)
  • Ik ben er bijna.
    • Bekijk profiel
Re: Flatulentie Winderigheid)
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2012, 11:20:13 pm »
Zo, ik heb hier wat informatie gezocht voor mensen die er last van hebben. Of ik er last van heb?  ;D ;D ;D :( :( :( :'( :'( :'( ;) ;) ;)


Fase 1) 26/9/2011
Fase 2) 30/9/2011
Fase 3) 20/01/2012

Irma (fase 4)

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 855
  • Karma: +0/-0
  • Locatie: Harderwijk
    • Bekijk profiel
Re: Flatulentie (Winderigheid)
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2012, 11:34:37 pm »
Geweldig, dat er nog zoveel te weten valt over een scheet dat wist ik niet  ;D


Wat is er nou gezelliger dan een hond? Drie honden o nee..... 4 is nog leuker :-)

Sweetpea

  • Een gefluisterd woord kan men mijlen ver horen.
  • Beheerder
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 12776
  • Country: nl
  • Karma: +8/-5
  • Leeftijd: 52
  • Locatie: Amsterdam
    • Bekijk profiel
Re: Flatulentie (Winderigheid)
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2012, 09:30:31 am »
Ach een windje op zijn tijd lucht weleens op hoor. Bij mij is het eten van 1 oliebol al genoeg om een week last te hebben, dus die eet ik niet meer.
Ehh misschien eens bedenken of je ook een Dukan oliebol kon brouwen.
Afvallen is geen medicijn voor het leven.

Dukan Dieet Forum

Re: Flatulentie (Winderigheid)
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2012, 09:30:31 am »


 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 
Back to top