Artyx

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Sweetpea

Pagina's: [1] 2 3 ... 351
1
Gevogelte / Re: Indische kippenstoof - Fase 1 - Fase 2 eiwit
« Gepost op: maart 20, 2018, 12:32:22 pm »
Goed plan.

2
Algemene vragen Dukan / Re: Dukan en alcohol en medische vragen
« Gepost op: juni 23, 2017, 07:13:45 am »
We kunnen je maar 1 advies geven. Wees gewoon open en eerlijk tegenover je behandelaar. Vraag het aan hem en ga niet zelf dokteren. Ook zullen wij niet met je mee dokteren.
Het enige goede advies dat wij je kunnen geven is overleg het met je behandelaar. Hij is de juiste persoon om je precies te kunnen vertellen wat het beste is voor je gezondheid.

3
Soep / Re: Broccoli soep - Fase 2 eiwit/groente
« Gepost op: juni 16, 2017, 06:54:10 am »
Als je goed nadenkt over het zout betekent het dus dat je ook dit met mate moet gebruiken en het beste runderbouillonblokjes met minder zout kan gebruiken.
Succes, ik heb thuis ook zo'n "vuilnisbak".

4
Soep / Re: Broccoli soep - Fase 2 eiwit/groente
« Gepost op: juni 13, 2017, 07:28:41 am »
Gewoon proberen. Je zult zien dat als je het veel doet het steeds makkelijker wordt.
Ik neem wel aan dat je er nu achter bent dat je de strooikaas gewoon mag hebben in fase 2. Het maakt ook niet uit op welke dag.

5
Soep / Broccoli soep - Fase 2 eiwit/groente
« Gepost op: juni 12, 2017, 04:01:14 pm »
We vinden het belangrijk dat je zelf leert te bepalen wat je wel en niet kunt doen.
Het recept wordt aangemerkt als geschikt voor Fase 2 eiwit/groente (zie ook in het onderwerp).
Als je kijkt naar wat er in de Zwitserse strooikaas zit zie je dit: http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=7790

Een algemene wetenschap is dat je vanaf fase 1 alle kaas, zuivel mag gebruiken die minder vet heeft dan 2%.



7
Pannenkoeken, broodjes en pizza's / Re: Tonijnbrood - Fase 2 eiwit
« Gepost op: mei 22, 2017, 01:11:43 pm »
Welkom op het forum Jozefien. We stellen het op prijs als je jezelf even voorstelt op het forum in de daarvoor bestemde rubriek.

Zoals je in het recept kunt lezen is het geschikt voor Fase 2 op een eiwitdag. Op het forum staat bij elk recept voor welke fase het is.
Als je het recept hebt gelezen en niet begrijpt waarom je het niet in fase 1 mag hebben raad ik je aan de naslagwerken van fase 1 op het forum nog even goed te lezen.

8
Dukan fase 2 - De cruisefase / Re: Vragen en antwoorden fase 2 - De cruisefase
« Gepost op: april 05, 2017, 12:25:52 pm »
We stellen het op prijs dat als je nog nooit een bericht hebt geplaatst dat je jezelf even voorstelt op het forum in de rubriek die daarvoor gemaakt is.
Daarnaast heb ik je vraag verplaatst naar de vragenrubriek van fase 2 omdat we het forum graag on topic houden. Je had nu een hele nieuwe rubriek aangemaakt.

De boeken zijn al wat verouderd (ze worden wel opnieuw gedrukt maar niet herschreven). Uit de jarenlange ervaring blijkt dat het op lange termijn niet uitmaakt maar.....en dan komt ie 5 om 5 is vaak veel minder goed vol te houden en het aantal mensen dat stopt met Dukan is groter. Dus wij raden altijd 1:1 aan.

Dat je dat in de boeken niet terug vindt komt ook doordat deze niet herschreven zijn. De richtlijnen op het forum zijn aangepast naar de ervaringen van nu. Zo mocht je in het begin geen olie gebruiken maar nu wel. We adviseren je dus de naslagwerken op het forum voor fase 2 goed door te nemen.

Ook heb ik een vraag.
Hoe kom je aan de 10 dagen fase 1 (dat is namelijk in veel gevallen niet verstandig). In de welkomstmail van het forum verwijzen we naar de berekening juiste gewicht. Heb je deze gedaan?

9
Algemene vragen Dukan / Re: Rabarber en vragen over groente en fruit
« Gepost op: maart 27, 2017, 04:16:26 pm »
Ik heb je vraag even naar de vragenrubriek gezet bij het onderwerp groente. Je kunt vragen stellen in deze rubriek of in je eigen dagboekje. Zo houden we het forum voor iedereen overzichtelijk.
Je had de vraag nu als recept gepost bij de groente.

Eerst een tegenvraag heb je zelf al gekeken of je het kan beredeneren. Ik stel de vraag omdat het beter is als je het zelf kan bedenken. Sta je een keer in de winkel dan zijn wij er ook niet.
Als je dat doet dan zie je het volgende:
Voedingswaarde Pastinaak
Hoeveelheid per 100 g
Energie (kcal) 75
Vet 0,3 g   
Verzadigd 0,1 g   
Meervoudig onverzadigd 0 g   
Enkelvoudig onverzadigd 0,1 g   
Cholesterol 0 mg   
Natrium 10 mg   
Kalium 375 mg   
Koolhydraten 18 g   
Voedingsvezels 4,9 g   
Suikers 4,8 g   
Eiwitten 1,2 g

Wat weet je van wortelen? Je mag ze maar 1x per week eten. Dat komt door wat erin zit. Het aantal koolhydraten en suikers zijn namelijk van deze groente relatief hoog. Waarbij het vooral om de suikers gaat.
Voedingswaarde Wortel
Hoeveelheid per 100 g
Energie (kcal) 41
Vet 0,2 g   
Verzadigd 0 g   
Meervoudig onverzadigd 0,1 g   
Enkelvoudig onverzadigd 0 g   
Transvet 0 g   
Cholesterol 0 mg   
Natrium 69 mg   
Kalium 320 mg   
Koolhydraten 10 g   
Voedingsvezels 2,8 g   
Suikers 4,7 g

Ik denk dat je nu wel het antwoord weet. Maar maak wel de juiste optelsom.
En pastinaak en wortelen in 1 week is te veel van het goede.

Er staan veel berichten/recepten over pastinaak op het forum. Daar had je het antwoord ook in kunnen vinden.
Meer informatie over de zoekfunctie.

10
Ja zo is het, en vooral ook letten als instinkers als per portie/serving want dan lijkt het goed te zitten maar als je het omrekent sla je de plank mis.

11
Je hoeft niemand te vertellen dat in een donut veel suiker zit. En dat je geen pak stroopwafels, 4 cupcakes en een hele reep chocolade naar binnen moet werken als je af wilt vallen, snapt ook iedereen. Maar wist je dat er in heel veel hartige producten nog meer suiker zit dan in een donut?

Suiker is een stiekeme vijand. Het zit namelijk niet alleen in zoet lekkers, maar juist ook in veel hartige producten. Suiker is overal. Als je bewerkt en verpakt voedsel koopt, kun je er de donder op zeggen dat het erin zit. Je zou denken dat het qua suiker niet veel ongezonder kan dan met een geglazuurde donut, maar surprise: dat kan wel degelijk.

Geglazuurde donut
In een geglazuurde donut zit 10 gram suiker. De Wereldgezondheidsorganisatie raadt aan niet meer dan 25 gram suiker per dag binnen te krijgen. Nederlanders krijgen zo’n 2 tot 3 keer die aanbevolen hoeveelheid binnen.

Depressie
Te veel suiker zorgt niet alleen voor overgewicht, maar vergroot ook het risico op hartklachten, diabetes en zelfs depressie. Heel goed als je steevast traktaties en toetjes afslaat, maar als je écht op je suikerinname wilt letten, moet je eigenlijk ook alle verpakkingen in de supermarkt bestuderen.

Om het alvast wat makkelijker te maken hebben we 12 producten op een rij gezet waarin (per portie of eenheid) meer suiker zit dan de 10 gram die de gemiddelde donut bevat.

1. Quaker instant havermout golden syrup – 11 gram

2. Een bakje frozen yoghurt in chocoladesmaak – 12 gram

3. Een Whopper van Burger King – 12 gram

4. De Meatball Marinara van Subway – 12 gram

5. De mueslireep met fruit, noten, amandelen en kokos van Kind – 13 gram

6. Koolsla van Kentucky Fried Chicken – 14 gram

7. Griekse yoghurt met blauwe bessen, 0% vet van Chobani – 15 gram

8. Tomatensoep van Campbell’s – 15 gram

9. Raisin Bran ontbijtgranen van Kellog’s – 17 gram

10. Tropisch fruit uit blik van Dole – 20 gram

11. Een tall light caramel frappuccino van Starbucks – 22 gram

12. Een blikje cola – 39 gram

Bron: cookloveshare.nl

12
Algemene vragen Dukan / Re: Light
« Gepost op: maart 06, 2017, 05:24:12 pm »
Ik raad je aan de de richtlijnen voor fase 1 en 2 goed door te nemen.
Er mogen niet meer dan 1Kcal in zitten en dat is bij Red Bull meer. Verder zou je jezelf af moeten vragen of het verstandig is om dit soort zaken te drinken.

Schieten doen we hier gelukkig niet.

Zou je wel de vragen willen stellen in de juiste rubriek. Ik heb je vraag dus nu even bij het goede onderwerp gezet. Als je een dagboekje aanmaakt mag je daar ook je vragen stellen. Nu stond het onder de richtlijnen voor fase 1.

14
Tips / Kefir geen melk en geen yoghurt maar een zuivelvariant met een milde smaak
« Gepost op: maart 04, 2017, 12:39:16 pm »
Wat is kefir?
Kefir is een yoghurtachtige drank die waarschijnlijk afkomstig is uit de berggebieden van Tibet of de Kaukasus. Kefir wordt van oudsher gemaakt met koeien-, geiten- of schapenmelk. De smaak is verfrissend en licht tintelend. Om kefir te maken heb je slechts twee ingrediënten nodig: melk en de zogenaamde kefirkorrels.
Lees anders dit artikel eens omdat het een goede uitleg geeft over Kefir. Met Jesse van der Velde heb ik op zich niet zoveel op.

Het mooie ervan is dat je dit ook in de magere soorten kan gebruiken als je een koeienmelk allergie hebt.
Zelf heb ik dat niet maar ik merk wel degelijk dat mijn buik minder rommelt als ik deze variant zuivel gebruik. Ik gebruik namelijk zelden of nooit meer een andere variant.

Kefir vind je tegenwoordig ook in het zuivelschap bij de Albert Heijn en bij AH online. Bijvoorbeeld Healthy People kefir 1,6 gram vet en 5 Kh per 100 ml. Maar ook Bio Kefir van Andechser met 1,5 gram vet en 4,1 Kh per 100 ml. En Öing met 1,5 gram vet en 3,8 Kh.

Je kunt Kefir ook kopen bij natuurwinkels. Let wel goed op het vet en de kh die op het etiket genoemd worden.


15
Tips / 3 goede redenen om vis te eten - Mét tips voor vishaters!
« Gepost op: februari 16, 2017, 06:49:21 am »
Net zoals veel groenten en fruit binnenkrijgen, hoort ook het eten van vis bij een gezond voedingspatroon. Want wie genoeg (vette) vis eet, blijft langer gezond. Maar weet je eigenlijk wel waarom? Dit zijn drie goede redenen om vis te eten.

1. Vis is brainfood
Onze hersenen bestaan grotendeels uit vet, waarvan de belangrijkste bouwstenen de omega-3-visvetzuren EPA en DHA zijn. Veel wetenschappers onderzochten het effect van deze visvetzuren op de hersenfuncties. Zo blijken de visvetzuren essentieel voor de aanleg van de hersenen bij baby’s in de baarmoeder en voor de ontwikkeling van de hersen van jonge kinderen.

Ook op hogere leeftijd hebben visvetzuren een functie. Bij mensen die veel vis eten, blijft het geheugen langer op peil. Bijkomend voordeel: de visvetzuren zijn ook nog eens goed voor hart- en bloedvaten. De gezonde omega-3-visvetzuren zitten vooral in vette vis. Paling, haring, zalm, sardines en makreel bevatten veel omega-3-visvetzuren.

2. Vis bevat vitamines
Er zijn niet veel voedingsmiddelen die vitamine D bevatten, maar vette vis bevat het wél. Van alle dierlijke producten – want daar zit vitamine D in – bevat vette vis het meeste. Met 100 gram tilapia, sardines of zalm uit blik heb je al je dagdosis vitamine D binnen. Je lichaam heeft nodig voor het sterk houden van je botten en tanden, voor je weerstand en voor de werking van je spieren.

3. Vis is lief voor je schildklier
Zeevis bevat van nature jodium. En ook dat is een voedingsstof die maar heel beperkt in onze voeding voorkom. Een stukje kabeljauw bijvoorbeeld van 100 gram bevat al wat je op een dag aan jodium nodig hebt. Verder zit er alleen jodium in zeewier en gebruiken bakkers gejodeerd zout voor het bakken van brood. Je kunt ook gejodeerd zout (JOZO) kopen voor gebruik in je eigen keuken. Dat is aan te raden, want je lichaam heeft jodium nodig voor een goede werking van de schildklier

Voor de slechte viseters
De voordelen van vis voor de gezondheid zijn niet te missen. Eet je niet of nauwelijks vis, zorg dan dat je het jodium binnenkrijgt via gejodeerd zout, je vitamine D via zonlicht op je huid. Of neem een vitamine D-supplement als je extra vitamine D nodig hebt. (Zo merk je of je een tekort hebt).

Voor de omega-3 neem je visoliecapsules of met visvetzuren verrijkte voedingsmiddelen. Let er wel op dat er echt visvetzuren in zitten. Alleen omega 3 op de verpakking zegt niet alles. Er moet bijstaan dat er EPA en DHA in zit. Want dat zijn de echte visvetzuren. Soms zit er ook het omega-3-vetzuur ALA (alfa-linoleenzuur) in. Deze wordt in het lichaam slechts in heel beperkte mate omgezet in de benodigde visvetzuren. En omega 6 en 9 heb je al helemaal niet nodig in een supplement.

Bron gezondheidsnet

Pagina's: [1] 2 3 ... 351
Back to top