Auteur Topic: 2-sterren restaurant zet suikervervanger op de dessertkaart  (gelezen 2121 keer)  Share 

Gnoeff

• Beheerder
  • Sr. Member
  • Country: nl
  • Leeftijd: 53
    • Bekijk profiel
2-sterren restaurant zet suikervervanger op de dessertkaart
« Gepost op: november 17, 2014, 07:02:39 pm »
Het Brusselse tweesterrenrestaurant Comme Chez Soi verbant de suiker uit de keuken. Chefkok Lionel Rigolet laat zijn chef-patissiers vanaf vandaag Zýsto gebruiken voor de desserts. Dat is een totaal nieuwe, in BelgiŽ ontwikkelde, suikervervanger.

'Het vervangt suiker 1 op 1'

Zýsto is gemaakt met vezels van mais en cichorei en een beetje sucralose - een kunstmatige zoetstof die 600 keer zoeter is dan suiker. Het heeft dezelfde structuur als suiker en laat zich op dezelfde manier verwerken. Zýsto bevat driekwart minder calorieŽn dan suiker. "Het vervangt suiker 1 op 1. Je hoeft je recepten dus niet te veranderen. Het reageert ook op dezelfde manier met de andere ingrediŽnten. Zo is Zýsto het enige product behalve suiker dat kan karamelliseren" citeert De Standaard banketbakker Bernard Proot van de beroemde Antwerpse banketbakkerij DelRey. Proot is al jaren bij de ontwikkeling van de nieuwe suikervervanger betrokken en bracht als eerste producten met Zýsto op de markt. Vooralsnog is Zýsto alleen voor professionals te verkrijgen, consumenten moeten tot 2015 geduld hebben

Van Zýsto zijn verschillende varianten ontwikkeld voor specifieke toepassingen. Ze bestaan allemaal uit ingrediŽnten die 'geproduceerd worden op basis van natuurlijke grondstoffen, waaronder polydextrose, plantaardige vezels van mais en oplosbare vezels uit cichorei, aangevuld met zoetstoffen zoals isomalt, erythritol, sucralose of steviolglycosiden', meldt de site.

De suikervervanger heeft en lage glycemische index, bevat geen verteerbare koolhydraten en is geschikt voor diabetici.

Zelfs bij Comme Chez Soi kunnen ze nog niet helemaal zonder suiker. In chocolade zit vooralsnog 'the real stuff'.

BRON: msn eten en drinken

Meer info Hier

Gestart: F1 28-8-2014 108 Kg
Huidig: F4 91,5 Kg (streefgewicht)

Dukan Dieet Forum

2-sterren restaurant zet suikervervanger op de dessertkaart
« Gepost op: november 17, 2014, 07:02:39 pm »

Sweetpea

• Een gefluisterd woord kan men mijlen ver horen.
  • Beheerder
  • Hero Member
  • Leeftijd: 56
    • Bekijk profiel
Re: 2-sterren restaurant zet suikervervanger op de dessertkaart
« Reactie #1 Gepost op: november 18, 2014, 06:45:39 am »
Ben altijd benieuwd naar dit soort ontwikkelingen. Het karamelliseren is bijna altijd het probleem. Dus benieuwd hoe dat werkt.

Overigens zal het middel niet geschikt zijn voor fase 1, 2 en 3 (met uitzondering van de feestmaaltijd) gezien de eigenschappen.
Afvallen is geen medicijn voor het leven.

Gnoeff

• Beheerder
  • Sr. Member
  • Leeftijd: 53
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 18, 2014, 07:48:55 am »
Nee, ik ging er ook niet vanuit dat we het product zouden mogen, ook omdat het niet geheel duidelijk is wat er in zit: "aangevuld met zoetstoffen zoals isomalt, erythritol, sucralose of steviolglycosiden". en misschien als het product op de markt is in 2015 staat er wel precies op wat er in zit.

Maar ik vind het wel een goede ontwikkeling. Als een 2-sterren resturant hiermee begint, die altijd bang is om zijn sterren te verliezen, kan dit voor veel mensen betekenen dat er op een gegeven moment minder suker gegeten wordt. en dat is voor de gehele bevolking alleen maar goed.

Ik vroeg me zelf ook af of er geen Dukan resturant is. Waarbij de kaart volgens de fases ingedeeld is. misschien ook wel een gat in de markt.  :-\
Gestart: F1 28-8-2014 108 Kg
Huidig: F4 91,5 Kg (streefgewicht)

Sweetpea

• Een gefluisterd woord kan men mijlen ver horen.
  • Beheerder
  • Hero Member
  • Leeftijd: 56
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 18, 2014, 09:47:29 am »
Ik was er ook zeker van dat je dit zo gezien had in verband met de manier waarop je dingen benaderd. Maar er lezen ook mensen mee die niet altijd goed raad weten met dit soort onduidelijke beschrijvingen. Daarom zet ik het er maar bij.

Ik krijg regelmatig vragen als we mogen geen suiker maar mag ik dan wel honing  ;)
Afvallen is geen medicijn voor het leven.

Dianne

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2015, 03:58:22 pm »
Wellicht niet geschikt voor het Dukan dieet, maar ik vind het wel een interessante ontwikkeling. Denk dat er nog wel meer restaurants zullen volgen..
« Laatst bewerkt op: april 22, 2015, 12:42:50 pm door Dianne »

Dukan Dieet Forum

« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2015, 03:58:22 pm »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 
Back to top