Auteur Topic: De zes gezondste vissoorten  (gelezen 2457 keer)  Share 

Sweetpea

  • Een gefluisterd woord kan men mijlen ver horen.
  • Beheerder
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13629
  • Country: nl
  • Karma: +14/-14
  • Leeftijd: 56
  • Locatie: Amsterdam
    • Bekijk profiel
De zes gezondste vissoorten
« Gepost op: mei 25, 2015, 11:46:59 am »
Pronkt er bij jullie niet twee keer per week een visje op het bord? Hoog tijd om daar verandering in te brengen! Vis is namelijk erg goed voor de gezondheid. Eet je met regelmaat vis? Dan loop je aanzienlijk minder kans op hart- en vaatziekten, verlaag je het cholesterol en ga je met een stralend velletje en glanzende lokken door het leven. Om jullie alvast een handje te helpen in de wondere wereld van vis, heeft VROUW.nl zes gezonde vissoorten voor jullie op een rij gezet!

1. Makreel

Foto: Peter Schoonen

Een vette vis als makreel is een weldaad voor lichaam en geest. Dus staat gezond eten bij jou hoog in het vaandel? Dan mag dit visje, rijk aan vitaminen, omega-3-vetzuren, proteïne en magnesium, zeker niet ontbreken!

Makreel zit boordevol omega-3-vetzuren, die zorgen voor een gezond hartritme. Deze vette vis bevat bovendien veel proteïne en mineralen als calcium, fosfor en magnesium. Eet je wekelijks een stuk makreel dan zul je zeker geen gebrek hebben aan vitamine A, D, K, B12 en C. In 100 gram makreel zitten ongeveer 250 calorieën.
Het eten van een gezond stuk makreel kan ervoor zorgen dat de hormoonspiegel in je lichaam gereguleerd wordt. Hierdoor verbetert de elasticiteit van bloed- en haarvaten. Cholesterolwaarden kunnen dankzij dit vette stukje vis tevens verlagen en ook bevordert het de stoelgang en blijft je bloeddruk stabiel.

2. Tonijn

Foto: Serge Ligtenberg

Tonijn is een gezonde vissoort die behoort tot de matige vette vis. Deze populaire variant bevat veel eiwitten, vitaminen en mineralen. Tevens is de tonijn rijk aan gezonde vetten die een weldaad zijn voor je hart- en bloedvaten én cholesterolverlagend werken.

Voor een land omringt met water, eten wij Nederlanders opvallend weinig vis. Gemiddeld staat het visje één keer per tweeënhalve week op het menu. Dat terwijl de Gezondheidsraad adviseert om het minimaal twee keer in de week te bereiden, waarvan één keer vette vis.
Tonijn behoort tot de matige vette vis. De variant uit blik staat in Nederland met stipt op nummer één van de meest verkochte vis. Hoewel de tonijn wordt ingeblikt, verandert er niets aan de voedingswaarde. Wel is de variant met water minder vet dan bijvoorbeeld die met olie.

Gezond visje
Tonijn is een gezonde vissoort en bevat veel eiwitten, vitaminen en mineralen. Tevens is deze vis rijk aan gezonde vetten die een weldaad zijn voor je hart- en bloedvaten en cholesterolverlagend werken. Ook zijn ze belangrijk voor de ontwikkelingen van de hersenen en bevatten ze weinig calorieën.

3. Zalm

Foto: stock.xchng lockstockb

Zalm uit blik, gerookte zalm, zalmmootjes: deze vette vis is er in alle soorten en maten! Dit roze visje is supergezond en zeker eentje om op het weekmenu te zetten! Zalm is namelijk dé perfecte bron van eiwitten, proteïne en ijzer!

Ben je dol op gezond eten? Dan mag de zalm zeker niet ontbreken! Deze vis is rijk aan omega 3-vetzuren, die je beschermen tegen hart- en vaatziekten. Daarnaast is de zalm een goede bron van proteïne en ijzer, verlaagt het de bloeddruk en het cholesterolgehalte én verkleint het de kans op een depressie. Tevens een pluspunt: in zalm zul je weinig verzadigde vetten aantreffen.

Veelzijdig visje
Je kunt met zalm eindeloos variëren. Bakken, grillen, roken, pocheren, stomen: alles is mogelijk! De verse variant wordt tegenwoordig ook steeds vaker rauw gegeten. Aangezien zalm valt in de categorie vette vis is het wel verstandig om dit visje af te wisselen met minder vette vissoorten zoals tonijn of kabeljauw.

4. Oesters

Foto: Rias Immink

Oesters, de een is er dol op en de ander krijgt er vrijwel direct de rillingen van. Toch is het een aanrader om dit weekdier zo nu en dan op het menu te zetten. Waarom? Omdat dit kleine diertje een hoog zinkgehalte bevat en rijk is magnesium en vitamines!
Oesters zie je waarschijnlijk niet wekelijks op je bord terug. Toch valt te overwegen om zo nu en dan eens wat geld opzij te leggen en jezelf te verwennen met een dozijn verse oesters van de visboer, want dit weekdier zit boordevol gezonde vitaminen en mineralen.

Gezonde maaltijd
Doordat de oester onbewerkt is, bevat het weekdier een hoog zinkgehalte, magnesium en de vitamines B12, B3 en D. Zink en magnesium spelen een grote rol in onze stofwisseling. Bovendien ondersteunt zink een gezond immuunsysteem en helpt het bij bijvoorbeeld wondgenezing, gezonde botten, mooi haar en een goed geheugen.

Gezonde versnapering

Oesters zijn niet alleen een grote bron van energie, maar zijn ook licht verteerbaar en bevatten weinig calorieën . Dit maakt dat deze weekdieren perfect in een dieet passen. 
Lustopwekkend
Casanova beschouwde oesters als de natuurlijke variant van viagra. Hij noemde ze 'een prikkel voor de geest, de zinnen en de liefde'. Casanova was zo verzot op de oesters dat hij er wel 50 op een dag tot zich nam. Probeer en ervaar zelf!

5. Sardine

Foto: Stock.xchng krayker

Gezond, spotgoedkoop én lekker: sardines! Deze visjes zijn dan misschien piepklein, maar ze zitten wel boordevol gezonde voedingsstoffen. Bovendien is dit smakelijke visje op tientallen manieren te bereiden. Reden genoeg dus om een blikje van deze kleine vriendjes in te slaan!

Deze kleine visjes worden in het holst van de nacht uit het water gehengeld. Ze zijn dan vaak op zoek naar plankton waardoor ze voor vissers goed zichtbaar zijn. Vaak zijn de sardines tussen de tien en dertig centimeter!
Wie denkt in Nederland een verse sardine op de kop te tikken, heeft het mis. Deze kleine visjes zijn in ons koude kikkerlandje namelijk bijna niet vers te krijgen. Maar niet getreurd, want in blik zijn ze vrijwel in iedere supermarkt wél te vinden!

Gezonde vis
Ze zeggen niet voor niets: klein maar fijn! Deze mini visjes zijn namelijk een weldaad voor ons lichaam. Zo zijn ze rijk aan omega-3-vetzuren, die essentieel zijn voor het goed functioneren van het lichaam. Ze zorgen onder andere voor de groei van ons lichaam, voor ons bloed en bloedvaten, hersenen en zenuwstelsel. Daarnaast zitten sardines boordevol eiwitten!

Bereiden van sardines
Je kunt de sardines zo uit blik eten, maar je kunt ze natuurlijk ook gebruiken als ingrediënt in één van je culinaire gerechten. Bak ze, gril ze of strooi ze over een pizza. Ook lekker in de zomermaanden: leg ze een paar uur in een marinade van knoflook, limoen, peper, olijfolie en een snufje zout en rooster ze vervolgens op de barbecue. Om je vingers bij af te likken!

6. Haring


Foto: Frank de Ruiter
Haring in het land, dokter aan de kant.’ Het oude gezegde is geen hol rijmpje, want haring -net als vis in het algemeen- vormt een rijke bron van voedingsstoffen. Zo zijn de eiwitten die in vis voorkomen van hoge kwaliteit en hebben een gunstig effect op onze spieren, organen, ons zenuwstelsel en de samenstelling van ons bloed.

Kun jij ieder jaar niet wachten tot het haringseizoen definitief van start gaat? Hang jij al dagen met je hoofd achterover en oefen je de 'haring hap' methode? Dan zul je vast dolblij worden van het feit dat haring niet alleen superlekker is, maar ook nog eens ontzettend gezond.
‘Haring in het land, dokter aan de kant.’ Het oude gezegde is geen hol rijmpje, want haring -net als vis in het algemeen- vormt een rijke bron van voedingsstoffen. Zo zijn de eiwitten die in vis voorkomen van hoge kwaliteit en hebben een gunstig effect op onze spieren, organen, ons zenuwstelsel en de samenstelling van ons bloed.
Kijk op de sectie Gezond Eten voor een overzicht van supergezonde producten!
 
Foto: Getty Images

Rijk aan omega-3
Het vet van de haring bestaat voor een voornaam deel uit onverzadigde vetzuren (omega-3). Deze vetzuren verlagen het cholesterolgehalte in het bloed en verlagen het risico op hart- en vaatproblemen. Ook zijn er aanwijzingen dat de vetzuren dementie helpen voorkomen en de kans op diabetes mellitus verkleinen. Daarnaast zijn de vetten van belang voor de ontwikkeling van de hersenen. De vetten dragen bij aan het goed functioneren van de wanden van hersencellen. Om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid omega-3 vetten van 450 mg te komen, heb je al genoeg aan 2 haringen per week.

Voedingswaarden haring
Per 100 gram bevat haring gemiddeld de volgende voedingsstoffen:
16 gram vet*
18 gram proteïne (eiwitten)
Een reeks vitaminen: A1, B1, B2, B6, B12, C, D en E.
Calorieën per 100 gram: 222 kcal / 932 kJ

* Dit zijn gezonde vetten en mag je dus tijdens Dukan gewoon lekker eten. Het vetgehalte is ook afhankelijk van de tijd waarin de vis gevangen is.

BRON: vrouw.nl
Afvallen is geen medicijn voor het leven.

Dukan Dieet Forum

De zes gezondste vissoorten
« Gepost op: mei 25, 2015, 11:46:59 am »

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 
Back to top