Auteur Topic: Vragen en antwoorden fase 2 - De cruisefase  (gelezen 10271 keer)  Share 

Sweetpea

• Een gefluisterd woord kan men mijlen ver horen.
  • Beheerder
  • Hero Member
  • Country: nl
  • Leeftijd: 56
    • Bekijk profiel
Vragen en antwoorden fase 2 - De cruisefase
« Gepost op: maart 14, 2012, 08:03:30 pm »
Is het normaal dat je gewicht zo verschilt gedurende de week in de cruisefase, en aan het eind van de week dan soms weer ineens naar beneden zakt?
Ja, daar hoef je je geen zorgen over te maken, dat is echt normaal. Dat wordt veroorzaakt door het vocht in de groente. Het zou wel zorgwekkend zijn als je helemaal geen gewicht verliest. Wat je dan kunt doen is max 1,5 liter vocht drinken, en niet meer, en dan bij voorkeur groene thee en water, minder zout en gerookte dingen eten.

Mag ik in de cruisfase magere yoghurt met stukjes fruit eten?
Je mag in deze fase onbeperkt magere yoghurt eten.* Ook magere yoghurt met aroma is toegestaan. Maar van magere yoghurt met stukjes fruit of compote mag je maximaal tweemaal 125 gram per dag.
Voorwaarde is wel dat je gewicht daalt zoals je verwacht. Daalt het langzamer, dan mag je niet meer dan eenmaal 125 gram per dag eten. Stagneert je gewichtsafname, stop er dan helemaal mee.

*Dit staat vermeld in de meest recente druk van het Dukan boek. Echter op de Engelse Dukan site adviseren ze sommige personen aan niet meer dan 1 kg te eten als ze stagneren. Ook als je niet meer dan 1 kg zuivel eet per dag en je stagneert kan je ervoor kiezen dit ook nog wat te minderen.

Mag je elke eiwit/groentedag wortels en bietjes eten?
Wortels en bietjes bevatten snelle suikers (worden snel in het bloed opgenomen en veroorzaken pieken in je suikerspiegel). Wist je dat hier de neiging tot snoepen van kan krijgen?
Vermijd beide groenten als je geneigd bent er te veel of te vaak van te eten.

Mag je in de cruisefase mosterd eten en zo ja, hoeveel?
Je mag onbeperkt Dijonmosterd hebben. Grove mosterd leen zich uitstekend om balsamicodressing mee te maken.
Vermijd zoete mosterd. Als je snel vocht vasthoudt, gebruik mosterd dan met mate er zit veel zout in of eet de natriumarme variant.

Ik ben weer groenten gaan gaan eten en val aanzienlijk minder snel af. Zal ik nu weer aankomen?
Het is heel normaal dat je in fase 2 minder afvalt dan in fase 1. De zuivere eiwitten verjagen in fase 1 het vocht. Zodra je weer groenten gaat eten, voeg je vocht en minerale zouten aan je voeding toe.
Je blijft afvallen maar wel langzamer, het vocht dat je bent afgevallen komt weer terug. Dat verdoezelt het verlies van vet. Op de weegschaal lijkt het dan dat je stagneert.

Dankzij de afwisseling kan het dieet zeer effectief blijven. Geef de moed niet op en zet door. Blijf je aan de regels houden, want bij (kleine)misstappen breng je het systeem uit balans en creŽer je oorzaken voor stagnatie.

BRON: Het Dukan dieet kookboek met nieuwe recepten. 4e druk 2011

Mag ik in de cruisefase in plaats van de rabarber ook 4 a 5 ongezoete pruimen eten. En mag ik bij de rabarber wat zoetstof en custard nemen ?
Helaas mag je geen pruimen eten. Bij de rabarber mag je zoetstof doen en een beetje custard. Let wel op!  Het is dan een van de gedoogde producten, waarvan je er maximaal 2 per dag mag hebben.

Ik heb wat last van obstipatie en ik zag op de webshop de Fruit digestieve blokjes. Mag ik deze tijdens de cruisefase wel hebben. Het is toch fruit?
Je hoeft deze alleen maar te gebruiken als je echt last hebt van obstipatie. Je neemt er niet veel van in dit gooit de cruisefase niet in de war. Houdt je strikt aan de aanbevolen hoeveelheid.

BRON: Chat Engelse Dukansite.
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2012, 03:17:38 pm door Sweetpea »
Afvallen is geen medicijn voor het leven.

Dukan Dieet Forum

Vragen en antwoorden fase 2 - De cruisefase
« Gepost op: maart 14, 2012, 08:03:30 pm »

mischa72

• Newbie
  • *
  • Leeftijd: 46
    • Bekijk profiel
Strategiekeuze fase 2: 1 - 1 of 5 - 5 ??
« Reactie #1 Gepost op: april 05, 2017, 12:07:06 pm »
Beste mensen,

Ik heb fase 1 inmiddels succesvol afgesloten (-5,2 kg in 10 dagen) en ben gisteren gestart met fase 2. Ik lees in het boek dat de 1 op 1 strategie bijna net zo succesvol is als 5 op 5. Hzijn de ervaringen hier? Ik moet erbij vermelden, ik ben een echte vleeseter, dus fase 1 was voor mij een fluitje van een cent. Als 5 op 5 meer resultaat levert dan 1 op 1 is dat voor mij beslist the road to follow.

Ik zie dat in deze fase de hoeveelheid 2 op 1 dient te zijn, iets waar ik in het boek niks van terug kan vinden. Maarrrrr, gaat het om 200gr pure eiwitten in het vlees op 100gr groenten of om 200gr vlees op 100gr groenten?

Groeten,
Mischa
Happy is the man who has never faced what he is truly capable off.

Sweetpea

• Een gefluisterd woord kan men mijlen ver horen.
  • Beheerder
  • Hero Member
  • Leeftijd: 56
    • Bekijk profiel
Re: Vragen en antwoorden fase 2 - De cruisefase
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2017, 12:25:52 pm »
We stellen het op prijs dat als je nog nooit een bericht hebt geplaatst dat je jezelf even voorstelt op het forum in de rubriek die daarvoor gemaakt is.
Daarnaast heb ik je vraag verplaatst naar de vragenrubriek van fase 2 omdat we het forum graag on topic houden. Je had nu een hele nieuwe rubriek aangemaakt.

De boeken zijn al wat verouderd (ze worden wel opnieuw gedrukt maar niet herschreven). Uit de jarenlange ervaring blijkt dat het op lange termijn niet uitmaakt maar.....en dan komt ie 5 om 5 is vaak veel minder goed vol te houden en het aantal mensen dat stopt met Dukan is groter. Dus wij raden altijd 1:1 aan.

Dat je dat in de boeken niet terug vindt komt ook doordat deze niet herschreven zijn. De richtlijnen op het forum zijn aangepast naar de ervaringen van nu. Zo mocht je in het begin geen olie gebruiken maar nu wel. We adviseren je dus de naslagwerken op het forum voor fase 2 goed door te nemen.

Ook heb ik een vraag.
Hoe kom je aan de 10 dagen fase 1 (dat is namelijk in veel gevallen niet verstandig). In de welkomstmail van het forum verwijzen we naar de berekening juiste gewicht. Heb je deze gedaan?
Afvallen is geen medicijn voor het leven.

Dukan Dieet Forum

Re: Vragen en antwoorden fase 2 - De cruisefase
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2017, 12:25:52 pm »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 
Back to top