Auteur Topic: De gevaren van suiker  (gelezen 4504 keer)  Share 

Ewald

  • Beheerder
  • Sr. Member
  • *****
  • Berichten: 496
  • Country: nl
  • Karma: +0/-1
  • Leeftijd: 53
  • Locatie: Scheveningen
  • Heb je vragen, stel ze gerust
    • Bekijk profiel
    • Dukan Dieet
De gevaren van suiker
« Gepost op: juni 21, 2012, 09:28:16 am »
Steeds meer studies brengen onze verhoogde suikerconsumptie in verband met overgewicht, hartproblemen, diabetes, een verhoogd LDL cholesterol, een verminderd immuunsysteem en een versneld verouderingsproces.
 Dat suiker meer kapot maakt dan je tanden wordt nu dus steeds meer bekend. Doe er iets aan en houd je vanaf nu aan onze tips!


 Tips waar je op moet letten bij het nuttigen suiker(s)
  • Let niet op de kleur.
     Of je nu bruine suiker, basterdsuiker, goudbruine rietsuiker of poedersuiker consumeert, het heeft allemaal dezelfde suikerverbinding van glucose en fructose en is dus even slecht voor je.
  • Eet langzame koolhydraten.
     Snelle koolhydraten (suikers) worden snel in je bloed opgenomen en zorgen voor een sterke insulinepiek. Na een intensieve training is het verstandig om wat snelle (druiven)suikers te eten, deze zorgen snel voor energie en een spieropbouwende prikkel.
     Op overige momenten kun je beter voor producten kiezen die langzame koolhydraten bevatten.   
    • Welke producten bevatten snelle koolhydraten en kun je beter niet eten?
       - Wit brood, liga’s, sultana’s
       - Zoet broodbeleg zoals pindakaas, chocopasta, hagelslag, vruchtenhagel, stroop
       - Snoep, cake, gebak, chocolade, toetjes, ijs enz.
       - Frisdrank
       - Alle soorten suiker
       - Witte rijst
       - Te lang gekookte pasta
       - Fruit (druivensuikers, lees tip 3!)
    • Welke producten bevatten langzame koolhydraten en kun je beter wel eten?
       - Havermout
       - Volkoren brood
       - Pasta
       - Bruine rijst
       - Aardappelen


       
  • Druivensuiker is een uitzondering.
     Heb je meer energie nodig? In zo’n geval (denk aan na het sporten) moet je energie weer bijgevuld worden. Het is dan goed om druivensuiker te gebruiken als snelle energiebron. Hierin zit geen fructose welke veel van de negatieve aspecten van suiker voor zijn rekening neemt. Druivensuiker is pure glucose, wordt snel opgenomen en geeft net zoveel energie als ‘normale’ suiker.
  • Wees voorzichtig met honing
     Een goede eigenschap van honing is dat het voornamelijk glucose en anti-oxidanten bevat. Maar pas op, want ook honing zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel supersnel omhoog schiet met alle gevolgen van dien.
  • Ga sporten
     Verschillende studies wijzen uit dat wanneer je regelmatig sport of aan fitness doet, je spiercellen het meest gevoelig blijven voor insuline. En dat is erg belangrijk, want voor een optimale gezondheid, gaat het erom je insuline gevoeligheid in stand te houden.

Bron: Acti-vita

Dukan Dieet Forum

De gevaren van suiker
« Gepost op: juni 21, 2012, 09:28:16 am »

Bellekeponne

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
  • Country: be
  • Karma: +0/-0
    • Bekijk profiel
Re: De gevaren van suiker
« Reactie #1 Gepost op: februari 13, 2016, 12:56:04 pm »
Hallo
Ik zit in fase 2 maar begrijp je punt niet goed wat de langzame kh zijn' die mogen we toch niet eten? Of bedoel je pas na de stabilisatie periode,
Ik verneem het graag

Sweetpea

  • Een gefluisterd woord kan men mijlen ver horen.
  • Beheerder
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13629
  • Country: nl
  • Karma: +14/-14
  • Leeftijd: 56
  • Locatie: Amsterdam
    • Bekijk profiel
Re: De gevaren van suiker
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2016, 01:35:37 pm »
Wat voor jou geldt geld niet voor anderen. Die kunnen al in fase 3 zitten en in fase 4 en eten dus gewoon koolhydraten.
Dan gaat die verhaal natuurlijk wel op. En jij blijft ook niet jaren in fase 2 en dan is kennis over dit soort zaken heel belangrijk.

Als je al naar fase 3 kijkt (Dukan doe je voor het leven) dan zie je dat je wel rijst mag hebben maar geen witten rijst maar wel zilvervliesrijst. In zilverlies zitten de langzame koolhydraten en in witte rijst niet.
Afvallen is geen medicijn voor het leven.

Dukan Dieet Forum

Re: De gevaren van suiker
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2016, 01:35:37 pm »

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 
Back to top