Artyx

Auteur Topic: De volhardingsfase fase 4  (gelezen 6645 keer)  Share 

Ewald

• Beheerder
  • Sr. Member
  • Country: nl
  • Leeftijd: 52
  • Heb je vragen, stel ze gerust
    • Bekijk profiel
    • Dukan Dieet
De volhardingsfase fase 4
« Gepost op: juli 26, 2011, 09:43:20 am »
Alle voorgaande fasen stonden in het teken van afvallen, vasthouden en werken aan een normaal eetpatroon zodat je niet terugvalt in je oude eetgewoonten. De voortgangsfase duurt in principe de rest van je leven en is bedoelt om de resultaten van het dieet vast te houden. Dit doe je door 1 dag per week een fase 1 dag te houden.

Zoals bij veel dieeten is het ook bij dit dieet van belang om te gaan bewegen, na de aanvalsfase is het de bedoeling om 25 a 30 minuten per dag te gaan bewegen. Daarnaast is het drinken van 1,5 l water per dag nodig.

Ewald

• Beheerder
  • Sr. Member
  • Leeftijd: 52
  • Heb je vragen, stel ze gerust
    • Bekijk profiel
    • Dukan Dieet
Dukan Fase 4 Volhardingsfase of Definitieve Stabilisatiefase
« Reactie #1 Gepost op: juli 27, 2011, 09:43:26 pm »
Tijdens de vierde en laatste fase van het Dukan Dieet stabiliseer je een verantwoord voedingspatroon. Tijdens de ‘ Volhardingsfase’  of ‘ Definitieve Stabilisatiefase’ eet je weer volkomen normaal, met één uitzondering: eenmaal per week doe je één ‘pure proteïnen’ dag. Op die dag eet je zoals je at in de eerste fase; de aanvalsfase. Het is de bedoeling dat je dit eetpatroon de rest van je leven kunt blijven volgen. Het zorgt ervoor dat het bereikte gewicht behouden blijft.

Heb jij ervaring met de afslankmethode en de recepten van Dr. Dukan, of ben je benieuwd naar de resultaten van anderen? Bezoek dan het gezellige en informatieve  Dukan Forum of geef hier meteen jouw ervaring. Reacties van anderen kun je hier en hier vinden.

Eetregels tijdens de Dukan Stabilisatiefase - fase 3

Tijdens de Stabilisatiefase eet je naast de de proteïnerijke voeding uit fase 1 en 2 ook weer weer fruit, brood en kaas. Per week mag je twee keer eten wat je wilt. Dit zijn de zogenaamde Dukan Feestmaaltijden. De zemelen en het water blijven dagelijkse kost.
« Laatst bewerkt op: september 01, 2011, 01:26:04 pm door Gonny (fase 2) »

Annemiek

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Re: De volhardingsfase fase 4
« Reactie #2 Gepost op: maart 28, 2012, 12:50:06 pm »
Ik ben nu ongeveer 4 weken bezig met de volhardingsfase, maar ben helaas toch aan het aankomen.... Ben nu in een maand een kilo zwaarder dan mijn 'juiste gewicht' en ongeveer 1,5 kilo zwaarder dan toen ik klaar begon met de stabilisatiefase (3 maanden geleden). Ik baal er behoorlijk van, maar probeer nu niet weer af te vallen, maar dit gewicht te behouden en niet verder aan te komen. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met aankomen na de stabilisatiefase? Ik eet overigens niet absurd veel, maar 4 feestmaaltijden in de week en verder hetzelfde als in de stabilisatiefase.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2012, 12:54:44 pm door Annemiek »

Sweetpea

• Een gefluisterd woord kan men mijlen ver horen.
  • Beheerder
  • Hero Member
  • Leeftijd: 56
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 28, 2012, 01:45:46 pm »
Even kijken of ik het goed begrijp. Toen je fase 3 begon ben je nog 0,5 kilogram afgevallen. En nu je 4 weken bezig bent met fase 4, 1 kilogram aangekomen? Klopt dit?
Om iets te kunnen zeggen zou ik graag nog wat meer weten. Meestal is de oorzaak te vinden als je weer even kritisch naar de zaken kijkt. En soms is het gewoon dat hetgeen je eet, ook al is het binnen de regels voor jou persoonlijk toch net te veel zodat je weer aankomt.

Je geeft aan 4 feestmaaltijden te eten verder alles van fase 3. In hoeverre houd je jezelf aan de eiwitdag van zuivere eiwitten (deze is wat strikter dan de normale eiwitdagen). Als je merkt dat je aankomt is het bijvoorbeeld verstandig geen vette vis op die dagen te eten etc.

Hier nog even de aandachtspunten van fase 4. Er wordt bijvoorbeeld aangegeven 2 feestmaaltijden per week te hanteren in plaats van de 4 die jij hanteert. Anders dan in de overige fases wordt je aangeraden minder zuivel te eten dan je gewend was. Maar ook niet meer dan bijvoorbeeld 40 gram kaas. Zit hier misschien iets tussen wat je nu niet of anders doet?

• Ga zes dagen van de week weer gewoon eten en bouw een veiligheidsplatform in gebaseerd op levensmiddelen uit de stabilisatiefase.
    De eerste regels is eenvoudig, je hoeft alleen het basisvoedsel uit fase 3 - De stabilisatiefase in je voedingspatroon op te nemen als veiligheidsplatform. Alle eiwitrijke levensmiddelen en groenten, fruit, 2 sneeën volkorenbrood, 40 gram kaas, 2 porties zetmeelproducten en 2 feestmaaltijden per week. Dit vormt een gezonde basis, overvloedig en voldoende gevarieerd als fundament van onze voeding. Gebruik dit als ijkpunt en vooral als remparachute waar je op kunt teruggrijpen als je dreigt aan te komen.
  • Vergeet niet wat je geleerd hebt tijdens dit dieet en koester de verworven reflexen.
  • Houd je strikt aan de balansdag, de eiwitdonderdag. Eet op deze dag alleen mager vlees, geen varkens- en lamsvlees of kalfkoteletjes.
    Tijdens de eiwitdonderdag in deze fase mag je ook niet meer dan 200 gram zalm of 150 gram gerookte zalm. Ook de vette oestersoorten zijn voor deze dag niet geschikt.
  • Eet geen kippedijen, vleugeltjes en het kontje van de kip. Eet ook niet te veel eierdooiers.
  • Eet niet meer dan 700 - 800 gram magere zuivelproducten.
  • Leef alsof er geen liften bestaan en beweeg volgens het Dukan principe.
  • Neem ook elke dag gedurende de rest van je leven 3 eetlepels haverzemelen. Let op dat je deze hoeveelheid niet overschrijd, bij sommige mensen kan het bij een hoger gebruik per dag een verminderde opname van vitaminen en bepaalde medicijnen geven.

Ga dus gewoon weer eten, maar bouw de maaltijden op volgens de bovenstaande regels.
Tip: Schrijf in het begin van deze fase op wat je eet en houd je gewicht in de gaten. Zo kan je uitzoeken wat voor jou het beste werkt. Welke hoeveelheden en soorten voeding houden jouw lichaam het beste in balans.

Ik ben benieuwd of je iets vindt wat de oorzaak zou kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2012, 01:54:02 pm door Sweetpea »
Afvallen is geen medicijn voor het leven.

Grammetje

• Hero Member
  • Leeftijd: 49
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 30, 2012, 11:21:36 am »
Natuurlijk beginnen de vragen nu te komen want volgende week ga ik naar fase 4.....
Ik mag weer normaal gaan eten, maar moet denken aan wat ik voorgaande fases heb geleerd, dit is wel heel erg vaag.....

Ik stel me een dagmenu er nu met mijn kennis van de eerste 3 fases zo voor:

Ontbijt: flinke bak yoghurt met kwark (met zemelen) + enkele plakjes magere vleeswaren (kipfilte, magere ham, rosbief of rookvlees)
Tussendoor: 2 gekookte eitjes met wat gerookte zalm
lunch: 2 bruine boterhammen met eiwitrijke vleeswaren (dun laagje boter, want ik lust geen kaas) + grote beker melk
tussendoor: 1 stuk fruit (kiwi, sinaasappel, mandarijn (2) of iets dergelijks)
tussendoor 2: paar plakjes kipfilet
diner: (elke dag varierend, behalve op de eiwitdag)
            bijvoorbeeld 3 gekookte aardappeltjes, groente mager vlees of (75gr ongekookte) volkoren pasta met groente en mager vlees.

Wie heeft ervaring in fase 4 en kan me eventueel nog tips meegeven?????

De zemelen voeg ik toe in de yoghurt of ik bak nog dukan(eiwit) brood voor bij de tussendoortjes, dat moet ik nog even bekijken....in fase 3 heb ik het wel nog het brood gebakken.....
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2012, 11:38:07 am door Grammetje »

start f1: 27 2 2012 (106,6)
start f2: 7 3 2012   (103)
start f3: 17 5 2012 (91,9)
start f4: 4 9 2012   (88,4)
herstart  f1: 6 1 2014 (98.5)

MagerKwarkje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 30, 2012, 11:32:41 am »
Grammetje, ik heb er nog geen ervaring mee maar ik zie in je menu geen haverzemelen terug.

Grammetje

• Hero Member
  • Leeftijd: 49
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 30, 2012, 11:38:51 am »
Grammetje, ik heb er nog geen ervaring mee maar ik zie in je menu geen haverzemelen terug.

klopt was ik vergeten te vermelden, heb het bericht aangepast....;)

start f1: 27 2 2012 (106,6)
start f2: 7 3 2012   (103)
start f3: 17 5 2012 (91,9)
start f4: 4 9 2012   (88,4)
herstart  f1: 6 1 2014 (98.5)

Sweetpea

• Een gefluisterd woord kan men mijlen ver horen.
  • Beheerder
  • Hero Member
  • Leeftijd: 56
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 30, 2012, 05:59:37 pm »
Ik heb geen ervaring in fase 4. Maar wel een hele lange ervaring bijna 2 jaar in het constant houden van mijn gewicht toen ik niet meer wilde afvallen om mijn lijf wat rust te geven.
Nog even de boterhammen dus altijd volkoren of meergranen (waar een deel volkoren in zit).

Heel belangrijk is natuurlijk geen vetreserve meer opbouwen. Dat komt vaak uit vet, koolhydraatrijk eten en dan vooral wit brood, witte rijst etc. En suiker. Dat zal voor jou dus geen probleem zijn omdat je niet zo'n zoetekauw bent.
Maar het betekent dat het weer uitkomt op goede keuzes en balans.
Dus eet gerust een keer aardappelen in de week, maar niet en keer aardappelen en een keer friet en ook nog een keer witte rijst in een week.
Dat wordt bedoeld met bedenken wat je in de vorige fases hebt geleerd.
Eet je een keer wat vetter vlees, eet dan de rest van de week netjes alles mager.

Eet gerust een stukje stokbrood bij iets maar eet er geen half van op. In dat soort details gaat het hem zitten.
Het belangrijkste is dat je ook in deze fase weer gaat kijken, wat doet mijn eten op mijn gewicht. Waar kan ik beter afblijven en wat is de grens dat mijn gewicht weer oploopt.
Het is dus heel verstandig om in het begin van deze fase weer een dagboek bij te houden.
Afvallen is geen medicijn voor het leven.

Dukan Dieet Forum

« Reactie #7 Gepost op: augustus 30, 2012, 05:59:37 pm »

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 

Back to top